Categorieën
Onderhoud

Route onderhoud; er gebeurt meer dan je denkt

Oplettende rijders hebben het wellicht al in de gaten gehad. Op de routes die onder beheer van MTB Zuid Veluwe vallen worden regelmatig onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Op veel van onze routes wordt wekelijks gewerkt. Omdat we merken dat veel mountainbikers niet echt weten wat er allemaal gebeurt, lijkt het ons leuk om hier eens wat meer over te vertellen.

Laten we eens bij het begin beginnen, als een route wordt aangelegd. Waar het meeste graafwerk wordt gedaan met een kleine graafmachine zijn het de vrijwilligers die voor de graafmachine uitwerken om het snoeiwerk te doen. Als de trail eenmaal gegraven is, worden wortels zoveel mogelijk weggehaald en wordt iedere meter singletrack aangeharkt en aangestampt. En dat gebeurt allemaal met de hand!

Wie denkt dat de route na het aanleggen weinig omkijken meer nodig heeft, heeft het mis. De meeste MTB Zuid Veluwe routes worden intensief bereden. Soms wel 1500 keer per week. Dat zorgt voor slijtage aan de trails. Regelmatig worden hellingen hersteld en bochten gerepareerd. Maar ook weersomstandigheden zorgen voor onderhoud. Tijdens zomerse buien spoelt er veel zand van de trails de watergaten in. In totaal gaat het om honderden watergaten die allemaal met de hand weer worden leeggeschept.

In de herfst hebben we andere uitdagingen. We proberen de trails zoveel mogelijk vrij te houden van modder. Naast het vrijhouden van watergaten betekent dat de trails zo snel mogelijk bladvrij maken. De oorzaak van modder is vrijwel altijd het blad dat op de trail valt en te lang blijft liggen. Dat blad wordt dan tot pulp gereden en vormt een smeuïge draplaag.

Wie op zondag 21/11 op de trails reed heeft goed het verschil kunnen merken tussen stukken die al wel bladvrij waren en stukken waar dat nog niet is gelukt. Op Waterberg bijvoorbeeld is er een groot verschil tussen het eerste stuk achter het Openluchtmuseum en het tweede deel van de singletrail.

In een periode van zo’n 1,5 maand moeten sommige trails soms wel drie keer bladvrij worden gemaakt. Ook dat gebeurt veelal met de hand. Van de 150 kilometer route ligt ongeveer de helft in loofbos. Één snelle harker doet ongeveer 300 meter per uur. En soms moet een trail dus meerdere keren worden vrijgemaakt. Hoeveel uur zou er dan nodig zijn om alles bladvrij te krijgen? Het rekensommetje laten we aan jou over.

Maar ook door je manier van fietsen kun je een enorme bijdrage leveren. Goed vooruitkijken betekent minder slijtage. Door slippen te voorkomen, op tijd terug te schakelen voor klimmetjes en dus vooral door goed het parcours te lezen voorkom je dat je moet afstappen of buiten de trails terecht komt. En soms is het uit #trailrespect soms beter om helemaal niet te fietsen.

Denk je na het lezen van dit artikeltje ‘wow, dat wist ik niet’ dan zouden wij het heel tof vinden als je bedenkt op wat voor manier jij een bijdrage kan leveren aan het onderhoud van jouw favoriete route. Misschien vind je het leuk om ook eens mee te helpen? Of wil je een donatie achter laten? Of een complimentje uitdelen aan de vrijwilligers? Wat je ook doet, maakt niet uit, maar ieder gebaar wordt door de vrijwilligers enorm gewaardeerd. Op deze website vind je meer informatie.